Rondrit met een oldtimer


BELANGRIJK! – Als gevolg van een beslissing van de dienst ‘Service en Expertise voertuigen’ mag er momenteel geen enkele oldtimer tram rijden, noch in Antwerpen, noch in Gent, noch aan de kust. Het museum blijft open, je kan er alle trams komen bewonderen, maar meerijden is op dit ogenblik niet mogelijk.

We hopen dat deze beslissing tijdelijk is. Bij wijzigingen wordt u geïnformeerd via onze website, via Facebook en via Instagram. Dank voor ieders begrip.


Ben je geïnteresseerd in een rit met een museumtram? Om een verjaardag of jubileum te vieren, een personeelsfeest of andere activiteit? Met enkele van onze trams kunnen ritten gereden worden op het Antwerpse tramnet.

Hier vind je de richtlijnen met alle nodige informatie.

Onze stadstrams (zie het overzicht hieronder) zijn inzetbaar op het bovengrondse net, voor buurtspoorwegtram 9994 gelden een aantal bijkomende beperkingen (steeds in overleg te bekijken).

Voor het aanvragen van een rit of bijkomende informatie stuur je een mailtje naar ritten@vlatam.be. Let wel, je aanvraag per mail is niet bindend. Pas na uitwerking van de volledige planning, verkregen toestemming van De Lijn en betaling van het voorschot (modaliteiten worden verder via mail toegelicht) is de reservatie definitief.

Je kan een standaardrit kiezen zoals wij die voorstellen, of zelf een traject uitstippelen. Hou er steeds rekening mee dat werkzaamheden of onderbrekingen er voor kunnen zorgen dat bepaalde delen van het  Antwerpse net moeilijk of niet bereikbaar zijn. We bekijken dan samen wat de mogelijkheden zijn. Tot slot zorgen onze wattmannen en onze begeleiders voor een vlekkeloos verloop van de rit.


We stellen ook graag de verschillende tramvoertuigen voor die voor deze ritten gebruikt kunnen worden:

PCC 2000, in 1960 door La Brugeoise en Nivelles gebouwd als eerste PCC voor Antwerpen. De volledige reeks zou in totaal 166 trams tellen. Dit voertuig werd in 1999 buiten dienst gesteld. De tram is uitgevoerd in zijn toestand van begin jaren 1990.

Aantal zitplaatsen: 27


Motorwagen 4408 is de rijdende ouderdomsdeken. De tram werd in 1904 in eigen werkhuizen gebouwd en maakte deel uit van een reeks van 71 voertuigen. Door de jaren heen kenden deze trams verschillende verbouwingen. De laatste exemplaren gingen pas in 1975 terzijde, waaronder deze 4408.

Deze wagen wordt enkel ingezet voor speciale evenementen.

Dit voertuig werd zwaar beschadigd bij het bombardement op Mortsel van 5 april 1943. De tram werd nadien volledig hersteld en terug in dienst genomen.


Motorwagen 6451 maakt deel uit van dezelfde reeks trams als de 4408. Reden waarom deze tram vooraan het cijfer 6 heeft gekregen zijn de krachtigere motoren waarmee dit voertuig uitgerust is (66pk). Ook deze tram bevindt zich in de toestand van 1975. 

Aantal zitplaatsen: 9


In 1907 bouwde de Antwerpse trammaatschappij een kleine reeks vierassers voor Les Vicinaux Anversois, een kleinere maatschappij die later in de NMVB zou opgaan. Een aantal van die trams kwam toen terug bij de Antwerpse maatschappij terecht, waaronder deze 7386. Ook deze tram kende heel wat verbouwingen, en bleef uiteindelijk ook tot 1975 in dienst. De tram is in deze toestand bewaard gebleven.

Aantal zitplaatsen: 17


Tram 9994 is in 1931 door La Dyle gebouwd als ‘standaard’ tram voor het Antwerpse buurttramnet. Na de verbussing van de streeklijnen in Antwerpen in de jaren 1960, werd de tram overgebracht naar de Kust, om daar zijn laatste actieve jaren als werktram door te brengen. De tram werd gerestaureerd in zijn Antwerpse toestand.

Aantal zitplaatsen: 30


error: Content is protected !!